Cercetătorii britanici au realizat un studiu în urma căruia au ajuns la concluzia că în cazurile de autism, o intervenție precoce ar fi esențială în cazurile de autism. Potrivit acestora, dacă se intervine de exemplu, încă de la vârsta de doi ani, calea spre un copil autonom este mult mai ușoară. Simptomele s-ar diminua mult în intensitate, iar comunicarea verbală între copilul care suferă de autism și părinții acestuia ar fi mult îmbunătățită.
Rezultate încurajatoare
Profesorul Jonathan Green, de la Universitatea din Manchester, cel care a condus acest studiu, este de părere că rezultatele acestuia sunt ”încurajatoare”. De asemenea, el a explicat cum a procedat pentru a ajunge la această concluzie. Astfel, în cadrul studiului au fost analizați 152 de copii, care au fost împărțiți în două grupuri. Un grup a beneficiat de terapia precoce, în timp ce copiii din al doilea grup au avut parte de îngrijire în centrele de specialitate.
Nu este vorba despre un remediu
Cu toate că rezultatele înregistrate în grupul în care s-a recurs la intervenția precoce au fost încurajatoare, oamenii de știință britanici atrag atenția că în niciun caz nu poate fi vorba despre un remediu, acel leac care să vindece autismul și pe care îl așteaptă cu nerăbdare o lume întreagă, ci doar o ameliorare semnificativă a simptomelor. În plus, părinții copiilor din acest grup au menționat că au avut parte de o interacțiune mai bună cu aceștia, iar comunicarea a fost mult ameliorată. Poate pot părea progrese minore, dar numai părinții copiilor care au primit acest diagnostic știu cu ce se confruntă și cât de mult și-ar dori ca și minunile lor să aibă parte de asemenea progrese.
Socializarea a fost îmbunătățită
În afară de ameliorarea simptomelor și a comunicării, copiii din primul grup au înregistrat un progres bun și în ceea ce privește relațiile cu alte persoane, s-au jucat mai mult cu alți copii, iar comportamentele repetitive au fost mult diminuate.
Părinții, încurajați de specialiști
În afară de copii, cercetătorii și-au îndreptat atenția și către părinții acestora, care au fost încurajați să petreacă mai mult timp cu copiii lor, să se implice activ în ședințele de terapie, iar în acest fel specialiștii susțin că progresele înregistrate au fost mult mai mari. În plus, părinții au învățat cum să gestioneze mai bine situațiile și au realizat că sprijinul lor este esențial în aceste cazuri.
Nevoie permanentă de sprijin
Referitor la sănătatea mentală a copiilor, în urma intervenției precoce nu s-au observat îmbunătățiri semnificative. De asemenea, oamenii de știință britanici care au lucrat la acest studiu consideră că aceștia au nevoie permanentă de sprijin în mai multe aspecte ale vieții lor. De aceea au decis să cerceteze în continuare pentru a observa cum se poate îmbunătăți acest lucru.
Terapia logopedică la copiii care suferă de autism
Atunci când vorbim de logoped, ne gândim la un specialist care să-l ajute pe cel mic în educarea și reeducarea limbajului. Aplicând unele tehnici specifice, limbajul celui mic este mult îmbunătățit. În cazul copiilor cu autism, avem de a face și cu o degradare a limbajului, mai mult sau mai puțin accentuată. În aceste cazuri, terapia logopedică se impune, și nu este vorba de vreo alegere, ci chiar o necesitate.
Abordare în etape
Spre deosebire de copiii tipici, în cazul copiilor cu autism, ședințele de logopedie se desfășoară pe anumite etape, toate fiind stabilite în funcție de abilitățile copilului, dar și de gradul de afectare al limbajului acestuia.
Acomodarea copilului cu specialistul în logopedie
Atunci când vine vorba despre copiii care manifestă tulburări de spectru autist, nu trebuie ignorată prima etapă, respectiv acomodarea acestuia cu logopedul. De cele mai multe ori avem de a face cu o etapă destul de lungă și nu trebuie în niciun caz mers ”pe repede înainte”, pentru că atunci nu se rezolvă chiar nimic. Acomodarea se face din regulă prin joc, și poate dura destul de mult până să ai tu impresia că s-a început să se lucreze cu îmbunătățirea limbajului celui mic.
Recompense
Atunci când vine vorba despre copiii cu autism, aceștia reacționează foarte bine atunci când primesc anumite recompense. De aceea, și un logoped bun va merge pe același drum în ședințele pe care le desfășoară cu un copil cu autism. Recompensele trebuie oferite și de părinți, iar acestea trebuie să fie unele motivante. Fiecare sunet sau aproximarea a acestuia trebuie recompensat așa cum se cuvine, mai ales că limbajul este una dintre cele mai dificil de deprins abilități ale copilului cu autism.
Mediul de lucru
Dacă micuțul care suferă de această afecțiune are unele dificultăți atunci când vine vorba despre acomodarea la medii noi, atunci este chiar indicat ca ședințele de terapie logopedică să se desfășoare acasă, în locul în care acesta se simte cel mai bine.
Colaborarea cu părinții
Ca în toate ședințele de terapie pentru copiii cu autism, este deosebit de importantă colaborarea cu părinții. Se va discuta permanent despre progresele acestuia, și se vor lua măsurile pentru ca progresele înregistrate să fie menținute.
Ce perioadă se face logopedie?
Răspunsul la această întrebare nu este unul standard: este nevoie de X luni sau ani, iar copilul va avea parte de limbajul pe care ni-l dorim. De fapt, logopedia, în cazul copiilor cu autism, se încheie atunci când se consideră că micuțul a ajuns la limbaj adecvat pentru vârsta pe care o are. Poate fi nevoie de luni, sau chiar ani de zile. Important este să nu se renunțe, chiar în momentul în care pentru o perioadă lungă de timp micuțul pare să nu progreseze.